Ongezien, ongekend en ongepast
Na een reeks van gedegen bewaarnummers over belangwekkende onderwerpen uit het veld van het fotografisch erfgoed, was het volgens ons, de redactie van dit blad, hoog tijd voor een thema dat de fotografie zelf weer eens onbetwist centraal stelt. Een van de algemeenste afbeeldingsgenres in de fotografie is het portret. En aangezien we bij de benadering van onze thema’s altijd de grenzen willen verkennen en over het geijkte esthetische fotografische portret al zo veel is geschreven, kozen we ook deze keer weer voor de rafelranden van het genre. Dat de verschijning van dit nummer samenvalt met de eerste editie van de nieuwe fotografiebeurs Unseen, dat zich richt op nieuwe en onbekende ontwikkelingen in de fotografie, is dan ook niet geheel toevallig. Want ‘oude’ en ‘hedendaagse’ fotografie liggen soms verrassend dicht bij elkaar.
Een greep uit de inhoud:
Ongekend en soms ongepast, maar nu wel gezien
door Okke Groot
En geiten maar! Zelfportretten uit de fotoautomaat
door Theo Kamphuis
De uitvinding en ontwikkeling van de fotoautomaat en fotocabine
door Theo Kamphuis
Fotocabine
door Martin Bril
Positive ID. Het uitgeklede portret
door Frido Troost
Wat sta ik er stom op! Onflatteuze en ongepaste beeltenissen
door Okke Groot
Geen portret. Over de menselijke figuur als accessoire
door Arjan de Nooy
Het post-mortem-portret. De dood als sinister stilleven
door Niels Coppes
Een foto zegt soms minder dan 1000 woorden. De doos van Pandora
door Hans Rooseboom
Een populair type. De opiumschuiver van Woodbury & Page
door Anouk Mansfeld
Nogmaals: Ermakov en de wereld van Pirosmani
door Herman Maes
Kort belicht
samengesteld door Okke Groot