Actuele editie

Fotografisch geheugen 95. Thema: ‘Privé’

32 pagina’s, € 9,- incl. portokosten, te bestellen via voorzitter@fotogenootschap.nl .

De relatie tussen fotografie en de privésfeer is spannend, maar ook moeizaam en – binnen het portretgenre – vaak paradoxaal. Een relatie die bij het maken van het beeld niet ophoudt. Want de camera dringt binnen, onthult en ‘vangt de ziel’, maar het flinterdunne plakje werkelijkheid dat we foto noemen, wordt niet alleen gemaakt maar ook bekeken. En voor de eeuwigheid bewaard, als het mee (of tegen) zit.

In dit nummer van Fotografisch geheugen besteden we aandacht aan de manier waarop dit schurende thema is vertegenwoordigd in onze fotografiecollecties. We bijten het spits af met een bijdrage over Ilco Louis, een fotograaf die voor het project PS Camera in het voetspoor trad van enfant terrible Gerard Fieret. Louis onderzocht de intieme relatie tussen fotograaf en model – hoe minder pose, hoe ‘echter’ de foto – en speelde daarbij met de grenzen van de privacy. Ook foto’s gemaakt in familiesfeer komen aan bod; van verweesde privéalbums toebehorend aan Indische families tot portretten van de welvarende Amersfoortse familie Tromp van Holst, die juist werden gemaakt om gezien te worden. Net als de portretfoto’s van de leden van het Koninklijk Huis, die jaarlijks – op vaststaande momenten – vervaardigd worden. Momenten die, opmerkelijk genoeg, in het leven zijn geroepen om de privésfeer van de royals te beschermen. Want, zeker wanneer het aankomt op beroemdheden, is onze kijkhonger niet gemakkelijk gestild. Wat dat betreft kunt u uw hart dit najaar ophalen tijdens een bezoek aan Face to Face in het Nationaal Archief. De ins en outs van deze tentoonstelling, waar anonieme passanten en de groten der aarde elkaar nietsvermoedend in de ogen kijken, ontdekt u hier.

Inhoudsopgave:

Vreemde ogen
door Sara Keijzer

Je bent zelf wat je maakt. Ilco Louis in het spoor van Gerard Fieret
door Rose Ieneke van Kalsbeek

Van privé naar publiek domein en weer terug
door Ingeborg Eggink

Koninklijke privacy in de openbare ruimte. De mediacode van het Koninklijk Huis
door Niels Coppes

Mahatma Gandhi in een privéalbum
door Elwin Hendrikse

Negentiende-eeuwse portretfotografie. In de wereld van de Amersfoorters Wentzel en Tromp van Holst
door Suzanne Nellestijn

Privé – Story. “Aan Oome Wim van Jan”
door Freek Baars