Fotografisch geheugen 102

Thema: Uit beeld

32 pagina’s, € 12,- incl. portokosten, te bestellen via

voorzitter@fotogenootschap.nl .

In dit nummer van Fotografisch geheugen verschuiven we de focus naar fotografen, fenomenen, ideeën en geschiedenissen die uit beeld zijn geraakt; die tot een ongewenst verleden behoren of simpelweg door de tijd zijn ingehaald. Daniël Hendrikse neemt ons mee naar een vergeten fotografiegenre waarbinnen de al evenzo tot het verleden behorende flaneur een hoofdrol speelt. Jet Baruch onderzocht welke fotografen in vaste dienst van de Fotodienst van de NSB werkten en welke motieven aan die keuze ten grondslag lagen. Rose Ieneke van Kalsbeek brengt in de verste hoeken van het beeld verscholen figuranten voor het voetlicht en Elwin Hendrikse belicht de vergeten geschiedenis van een waardevol fotoalbum, dat in de bewijsvoering tegen Japanse oorlogsmisdadigers werd gebruikt.

Ook besteden we aandacht aan zeldzame fotografietijdschiften die dankzij een grootschalig digitaliseringsproject opnieuw in beeld zijn verschenen. In ene film die ooit gedraaid moet hebben, verschijnt een haast vergeten actrice opnieuw in de schijnwerpers. En dan het uitzicht op vulkaan Erebus op Antarctica, dat is al ten minste zestig jaar bevroren.

Dit Fotografisch geheugen is een herinnering aan verdwenen uitzichten. Niet (altijd) omdat we ze missen, maar omdat we niet ontkennen dat ze ooit bestonden.

Inhoudsopgave:

Thuisreis – door Sara Keijzer

Het wandelende portret. Hans Sutor en de Scheveningse flaneur – door Daniël Hendrikse

Fotograferen door de NSB. Idealisme en opportunisme– door Jet Baruch

Een vergeten geschiedenis. Ontstaan en herkomst van een bijzonder fotoalbum – door Elwin Hendrikse

Ik wil naar Almere – door Hans Aarsman

Uit Beeld. Speuren in digitale archieven – door Rose Ieneke van Kalsbeek

Drie wensen in twee talen. Annie van Duyn en het Romeinse avontuur van de zomer van 1937 – door Soeluh van den Berg

Zeldzame fototijdschriften Nederlands Fotomuseum online toegankelijk – door Loes van Harrevelt

Bevroren zomer– de keuze van Gisèle van Eick