Thema: ‘Verschilzicht’
32 pagina’s, € 12,- incl. portokosten, te bestellen via
voorzitter@fotogenootschap.nl .
Dit nummer is gewijd aan het optische verschijnsel parallax, of
verschilzicht: de schijnbare verplaatsing van een object ten opzichte
van een ander object wanneer vanuit een andere positie wordt
waargenomen.
Eduard de Kam bijt het spits af en leidt ons langs de
camera-technische aspecten van het parallaxfenomeen. Verrassende
fotoresultaten onder de zoekterm vindt u terug in onze vaste rubriek Speuren in digitale archieven. In de fotoserie Urban Tapestries
reduceert Paul Brouns architectonische gevels tot een plat vlak waarin
van dieptewerking nauwelijks sprake is. De Almeerse fotograaf laat de
toeschouwer zo op een andere manier naar de alledaagse werkelijkheid
kijken. Ook leest u hoe de tentoonstelling Fotografie wordt Kunst. Photo-Secession in Holland 1890-1937
een nieuw perspectief biedt op de manier waarop de kunstfotografie zich
in Nederland heeft ontwikkeld en over de rectent gepubliceerde
richtlijn voor de vernieuwing van het auteursrecht, die tot stand kwam
door de verschillende standpunten van de lidstaten van de Europese Unie,
rechthebbende en gebruikers naast elkaar te leggen. Ook is er in de
vorm van een casestudy naar fotobureau Omicron Photos aandacht
voor de achterzijde van foto’s, die aanknopingspunten biedt voor
verdiepend onderzoek naar de praktijk en nieuwsfotografie in de
twintigste eeuw.
Inhoudsopgave:
Anders dan het zich(t) vertoonde – door Sara Keijzer
Verschil in standpunt. Parallax en camera’s – door Eduard de Kam
“Maak de regelingen zo werkbaar mogelijk”.In gesprek met Paul Keller over de nieuwe Auteursrechtenrichtlijn – door Henk van Tilburg
Façades. Paul Brouns in Stadsarchief Almere– door Henriëtte Fuhri Snethlage
Verschilzicht. Speuren in digitale archieven – door Rose Ieneke van Kalsbeek
Omicron Photos. Een zoektocht naar sporen van een onbekend fotobureau – door Elwin Hendrikse
Fotografie wordt Kunst. Photo-Secession in Holland 1890-1937. Tentoonstelling Fotomuseum Den Haag in samenwerking met Universiteit Leiden – door Maartje van den Heuvel
“Als foto’s konden praten…”. Bij het overlijden van Michiel Kort – door Hadassa Koning met medewerking van Gerrit de Bruin
Oproep Rijksmuseum Symposium: Fotojournalistiek in de 20e eeuw – door Saskia Asser
Nieuw fotofestival
De belofte – de keuze van Rixt A. Bosma