Fotografisch geheugen 93

Thema: ‘M/V’

32 pagina’s, € 9,- incl. portokosten, te bestellen via
voorzitter@fotogenootschap.nl .

In dit nummer besteden we aandacht aan mannen, vrouwen en alles daar tussenin. Van de rollen die zij (geacht worden te) spelen en van de manieren waarop zij (niet) zijn vastgelegd.

We bijten het spits af met onze eigen powervrouw Mattie Boom. Zij verdedigde oktober 2017 succesvol haar proefschrift Kodak in Amsterdam. De opkomst van de amateurfotografie in Nederland 1880-1910. Haar proefschrift leert ons dat de selfie, het snapshot en de ‘I-camera’ er al in 1888 waren. “De camera ging altijd mee: naar buiten, op uitstapjes, op reis met familie. Mensen die nooit een foto maakten, namen nu zelf een camera ter hand, ook vrouwen.”
Een emancipatoir kastje dus, de handzame camera voor amateurs. Ook de emancipatie van vrouwen bij de Krijgsmacht komt aan bod, net als de grote omwenteling binnen de gevestigde genderrollen ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. De (traditionele) rolverdeling van man en vrouw op de werkvloer mag uiteraard niet ontbreken. Bij banken, verzekeringsmaatschappijen en op zee: je hoeft niet goed te kijken om ze overal te vinden.

Inhoudsopgave:

#BesteLezers
door Sara Keijzer

Hoe de mens een fotograferende mens werd
door Mattie Boom

Gender in beeld. Mannen en vrouwen op Duitse en Nederlandse nieuwsfoto’s tijdens de Eerste Wereldoorlog
door Sanne Stevens

De MILVA: iets voor u!
door Judith Moortgat

Voorwerpen uitsluitend door Vrouwen Vervaardigd
door Wim de Koning Gans

Mannen en vrouwen apart aan het werk bij Postcheque- en Girodienst
door Theo Kamphuis

De vrouw en de bank: een dubbel beeld
door Jaap-Jan Mobron

Regels van het huis in filmstrip. Een fotoserie van en voor nieuwe medewerkers van ‘De Nederlanden van 1845’
door Ingrid Elferink

Daar was laatst een meisje loos
door Sara Keijzer

Feestelijk bericht

Fotobijschriften